'Iedere saxofonist is op zoek naar een eigen geluid. Je geluid wordt voor een deel bepaald door je fysieke kenmerken, je techniek, rieten en je sax zelf. Maar het belangrijkste onderdeel is volgens mij het mondstuk. Een goede saxofoon zal nooit goed klinken met een slecht mondstuk. Maar een matige sax met een goed mondstuk kan best nog redelijk klinken! Ik heb meermalen meegemaakt dat een Amerikaanse saxofonist in Nederland kwam spelen en alleen een mondstuk meenam. Hier leende hij dan ergens een sax. Kortom: alles begint bij een mondstuk. En daar begint tevens de ellende. De een zegt: 'Je moet een Berg Larssen kopen', een ander: 'Er gaat niets boven een Otto Link' en een derde zweert bij een Ponzol. Punt is: wat voor de een werkt, hoeft bij een ander niet te werken.
Twee jaar geleden kwam ik bij Ko Zuidweg, die ik kende als een saxofonist met een vette sound. Maar ook als metaalbewerker van ongekend niveau, een soort laatste der Mohikanen. Wat hij met metaal kan, grenst aan het onwerkelijke. Het verbaasde me dan ook niet dat hij zelf mondstukken aan het maken was.
Ko onderscheidt zich, afgezien van materiaalkeuze, van alle andere mondstukkenmakers door samen met jou te onderzoeken welke sound je precies wilt. Niet één KO-mondstuk klinkt hetzelfde, ieder exemplaar heeft een eigen karakter. Om een lang verhaal kort te maken: daar vond ik, na een zoektocht van ruim 30 jaar, de liefde van mijn leven, een verguld bronzen mondstuk. Hij (of misschien liever zij) klinkt precies zoals ik het in mijn hoofd heb. Alle registers Van mijn Conn Ladyface tenor vliegen er met evenveel gemak uit. Het laag klinkt zoals nooit tevoren. M'n sax kan snauwen, grommen, helder klinken. De sound is vooral erg vet.
Wil je jezelf die eindeloze zoektocht naar een goed mondstuk besparen: ga bij Ko langs en ik weet zeker dat hij je helpt bij het vinden van een mondstuk voor altijd.
Nee! Ik heb geen endorsement bij Ko, ik heb nooit iets van hem cadeau gekregen, ook geen cent korting. Het is een oprecht en eerlijk verhaal, omdat ik iedereen een goede sound gun' |
|
‘Every saxophonist is looking for his or her own sound. Your sound is partly determined by your physical characteristics, your techniques, reeds and by the saxophone itself. However, in my opinion, the mouthpiece is the most important thing that determines your sound. A good saxophone will never sound great if a bad mouthpiece is used – an average sax with a good mouthpiece, however, may sound reasonable! I’ve seen American saxophonists performing in the Netherlands without bringing their saxophone. They just brought their mouthpiece and borrowed the sax. In short: the mouthpiece is the key part of the sax. However, it’s also the key point of discussion. One sax player will recommend a Berg Larssen, the second will tell you nothing compares to an Otto Link and the third will suggest a Ponzol. My conclusion: what works for one person may not work for another.
Two years ago I met Ko Zuidweg, whom I knew as a saxophonist with a ‘fat’ sound, but also as a great coppersmith; one of the few left. The things he creates with metal are amazing, so the fact he makes mouthpieces comes as no surprise to me. Ko is able to distinguish himself from the others in this field by helping you find your own sound. No two KO mouthpieces sound the same – every single one is different in its own way. To make a long story short; there it was, in Ko’s workshop, after a search of over 30 years: the love of my life, a gold plated bronze mouthpiece – sounding exactly the way I wanted it to sound. All registers of my Conn Ladyface tenor sax effortlessly fill up a room. The low register sounds better than ever. My sax may sound snappy, growly or clear, but most of all ‘fat’. Stop your endless search for a great mouthpiece and visit Ko. I’m absolutely certain he’ll help your find it. No, I never received presents or even a discount from Ko. I’m merely telling you my true and honest story because I feel everybody should be able to enjoy the feeling of producing a great sound.’ |